آرایشگاه ایلدختمراقبت پوست و مو

بهترین مواد غذایی برای سلامتی پوست

صنعت آرایشی آمریکا بیش از ۳۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ درآمد کسب کرده است. ارقام مشابهی هم برای کشورهای دیگر تولید کننده این محصولات وجود دارد. بزرگترین سهم را فروش فراورده های تیمار پوست بیش از ۸ میلیون دلار را داشته است. بیشتر افراد پول زیادی را برای آرایشهای گران قیمت می پردازند تا مشکلات پوستشان مثل جوش های صورت، چین و چروک و خشکی پوست درمان شود، اما بیشتر آرایشگران راه ارزان قیمت تر را انتخاب می کنند و آن پوشاندن عیبهای پوست با آرایش است. اما سالم ترین و مؤثرترین درمان غذاهایی است که مشکلات را بهبود می بخشد. گروهی از خوراکی های طبیعی و سالم می توانند بهبود دهنده مناسب و پیشگیری کننده قوی انواع گوناگون مشکلات پوست  باشند. این خوراکی ها به طور واضح برای بهبود پوست بهتر است و هزینه مواد گران قیمت آرایشی یا ویزیت دکتر متخصص پوست را بسیار کاهش می دهد.

IMG13034689

ـ۱ـ چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدانهایی است که التهاب را کاهش می دهد و سلولهای پوست را حفظ می کند. ثابت شده است چای سبز آسیب ناشی از اشعه خورشید و اشعه فرابنفش را کاهش می دهد که در حقیقت سبب کاهش خطر سرطان پوست می شود. چای سبز غنی از پلی هیدروفنال هاست ترکیباتی که سرطان را رفع می کند و با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه دارویی جورجیا نشان می دهد بیشترین مقدار پلی هیدروفنال در چای سبز است. همچنین بعنوان «اکسیر جوانی» لقب گرفته که سلولهای مرده پوست را دوباره فعال می کند. خواص مفید دیگر اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین D، C و K، همچنین ریبوفلاوین، روی، کلسیم، منیزیم و آهن است.

۲ــ ماهی سالمون

سالمون و ماهیان چرب دیگر، گردو و بذر کتان بالاترین میزان اسیدهای چرب را دارند که کلید سلامت پوست است. اسیدهای چرب ضروری مثل امگا۳ به حفظ سلامتی سلولهای پوست از طریق جلوگیری از ورود مواد مضر کمک می کند، همچنین اجازه می دهد مواد مغذی وارد سلولها شود و مواد زاید خارج شود. امگا۳ همچنین مواد فاسدی که بدن تولید می کند و سبب صدمه به پوست می شود را کاهش می دهد. افزایش مصرف غذاهای حاوی امگا۳ مثل سالمون (نوعی ماهی از خانواده ماهیان آزاد) به نرمی و طراوت پوست کمک می کند. در رژیم غذایی نسبت ۱ به ۱ اسیدهای چرب امگا۶ نسبت به امگا۳ ایده آل است، اما رژیم غذایی برخی آمریکایی ها ۲۰ به ۱ است، بنابراین افزایش مصرف سالمون و دیگر ماهیان چرب در ایجاد نسبت ۱ به ۱ کمک می کند. سالمون همچنین غنی از پروتئین، پتاسیم، سلنیم و ویتامین B12 است.

۳ــ بلوبری (میوه ای کوچک از خانواده توتها)

بلوبری منبع عالی ویتامین A است که مواد مغذی پوست سالم را فراهم می کند. همچنین حاوی سطح بالایی آنتی اکسیدانهاست و رادیکالهای آزاد که سبب خرابی مسلم سلولهای پوست می شود را نابود می کند. آنتی اکسیدانها و فیتوکمیکال ها (منابع غذایی گیاهی) در بلوبری، DNA رادیکالهای آزاد را بطور شیمیایی خنثی می کند. و صدمه به سلول را کاهش می دهد. زمانی که سلولهای پوست از آسیب و تجزیه حفظ می شوند، جوانتر می شوند. بلوبری ها منبع عالی فیبرهای محلول و غیر محلول، ویتامینC، منگنز، ویتامینE و ریبوفلاوین اند.

۴ــ هویج، زردک، …

هوبج، منبع عالی ویتامینA است، که از نیازهای غذایی پوست است. همچنین حاوی سطح بالایی آنتی اکسیدانهایند که از صدمه رادیکالهای آزاد به پوست، جلوگیری می کند. ویتامین A لازمه رشد و حفظ سلولهای پوست است و کمبود ویتامین می تواند سبب خشکی پوست شود. هویج ها همچنین منبع بالایی از فیبر، بیوتن، ویتامین K، C و B6، پتاسیم و تیامین است.

۵ــ آب

مقدار زیادی آب بنوشید ــ حداقل به اندازه آب مورد نیاز برای هر فرد ــ آب کافی کمک می کند پوست جوان و سالم بماند. به نظر می آید آب موجود در نوشابه های شیرین یا کافئین دار جزء آب مصرفی به حساب نمی آید، آب نوشیده شده بایستی خالص باشد، آب تمیز سلولهای پوست را دوباره جوان می کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا